Nagyszalontán emlékeztünk a márciusi ifjak tetteire

A Rákóczi Szövetség Rendhagyó Diákutaztatási Programjának támogatásával a márciusi forradalom eseményeinek és az 1848-49-es szabadságharc kezdetének megünneplése céljából ez év márciusában Nagyszalontára utaztunk, hogy egy országhatárt átlépve találkozzunk egy másik magyar iskola közösségével a Kárpát-medencében, és együtt emlékezzünk a márciusi ifjak tetteire Molnár Katalin tanárnő, osztályfőnök irányításával.

Kirándulásunk során rendhagyó irodalom és osztályfőnöki órán emlékeztünk meg a forradalom és a szabadságharc hőseiről az Arany János Elméleti Líceum kilencedikes tanulóinak, azaz Nagy Olga tanárnő osztályának közreműködésével. A főtéren előadott kis ünnepség végén – melyen felidéztük Petőfi és Arany gondolatait, valamint a márciusi ifjak követeléseit -, megkoszorúztuk Kossuth Lajos szobrát. Megtekintettük a református templom melletti szoborparkot, és elhelyeztük az emlékezés virágait Arany János szobránál is.

Első nap, március 16-án Nagyszalontán, Arany János szülőhelyén szálltunk meg, ahová reggel indultunk el az osztállyal. Az autóbuszos út 2,5 óra volt körülbelül. A határátlépés után nem sokkal meg is érkeztünk a líceumhoz, melynek diákjai és tanárai szívélyesen fogadtak minket. A nagyon igényes kollégiumukban foglaltuk el szállásunkat, szép, központi helyen, ahol az ott dolgozó felnőttek is nagyon kedvesek voltak. A jól sikerült március 15-ei műsor után visszamentünk a szállásra és megebédeltünk. Az étkezés mindenkinek megfelelt, az ételek ínycsiklandozóak voltak, és a menzán odafigyeltek az érzékenyekre és ételallergiásokra is.

A fogadó iskolához nagyon közel volt az Arany János Emlékház. Így még a délután során az Arany-portára, a legnagyobb magyar epikus költő szülőhelyére látogattunk, ahol egy alapos körbevezetést kaptunk: az egykori nagyszalontai élet hétköznapi tárgyait láthattuk a kis korhű tájház helyiségeiben. Köszönjük a kilencedikes Molnár Balázs távvezetését az Arany-portáig és körben a városban, továbbá a jó tippeket is, hogy hol, mit érdemes még megnézni a szabadidőnkben. Sokat sétáltunk a központban, a hangulatos utcákon, volt elég programlehetőség. Kedvenc helyünk lett a nagyszalontai „Andy’s Sweets”, ahol finom édességeket fogyaszthattunk. Kellemesen elfáradtunk a nap végére a szállásra érve, ami nagyon szép környéken volt. Az estét kifejezetten élveztük, az iskola kollégiumi része is elnyerte tetszésünket, a szobák nagyon hangulatosak, tágasak és modernek voltak, az ágyak pedig kényelmesek, habár a hosszú beszélgetések után nem sokat aludtunk.

A második nap reggelén elfogyasztottuk a svédasztalos a reggelit, és ezután a helyi tanárok és az igazgatónő vezetésével körbejárhattuk az iskolát és bemehettünk pár órára is. Miután elpakoltunk, elbúcsúztunk a gyönyörű intézménytől, és meglátogattuk a Csonka Tornyot, melynek tetejéről pazar kilátás nyílik a környékre. A kedves tárlatvezetőnknek köszönhetően sokat megtudhattunk a torony a múltjáról és Arany János életéről, miközben megcsodáltuk az emlékmúzeumban kiállított műtárgyakat.

Ezt követően a második napot már Magyarországon töltöttük, ahol megtekinthettük a gyulai várat, valamint a híres Almásy-kastélyt. Mindkét kiállításon sok új dolgot tudtunk meg az akkori korról, és alkalmunk nyílt megcsodálni a gyönyörű gyulai kilátást is a vár tetejéről. Nagyon megfogott bennünket az Almásy-kastély, kellemesen csalódtunk benne. Az tetszett leginkább, hogy ki lehetett próbálni a korabeli eszközöket, interaktív dolgokat.

A kirándulás remek élmény volt attól eltekintve, hogy ’csak’ két napra mentünk. Kifejezetten tetszett, hogy kaptunk sok szabadidőt, és alaposan szét tudtunk nézni Nagyszalontán és Gyulán. A legjobb program a közös bowlingozás volt a nap végén, ahol speciális cipőkben mindenki kipróbálhatta ügyességét a pályákon. A kirándulás azért is volt nagyon jó, mivel egy újabb lehetőség adódott arra, hogy összemelegedhessen az osztály, a közös programok segítettek kialakítani egy még jobb osztályközösséget.

Utazásunk alatt még az időjárással is szerencsénk volt: habár kissé hideg reggelre ébredtünk Nagyszalontán (mínusz 1 fok volt), de a két nap folyamán ragyogó napsütésben töltődhettünk fel pozitív energiákkal és életkedvvel. Nagyszerű élményekkel gazdagodva, az osztályközösség összetartó erejét meghatványozva térhettünk vissza az iskolapadokba, és megújult lendülettel tudjuk folytatni a mindennapi munkát és a felkészülést a további megmérettetésekre a tanév során. A tervezett programjainkat maradéktalanul sikerült megvalósítani a két nap alatt. Szívesen fogadtuk a nagyszalontai nyugalmazott magyartanárnak, Koszorús Erzsébetnek és férjének színes előadását a református templom történetéről és a helyi magyarok viszontagságos sorsáról. Köszönjük a tanárnő által írott, igazi kulturális különlegességnek számító ajándékkönyveket is.

Köszönet a Rákóczi Szövetségnek az utazási lehetőségért és a maradandó élményekért, az Arany János Elméleti Líceum közösségének a szíves fogadásért, továbbá a Hajnóczy József Gimnázium és Szakközépiskola Diákjaiért Alapítványnak és a 9. a osztályos diákok szüleinek a támogatásért, Szlankó Tiborné tanárnőnek a plusz kísérő tanári feladatok ellátásáért, valamint Tábori László egyéni vállalkozónak a biztonságos személyszállításért.